03 יוני 2012

מה קרה לי כשההֶרְגֵּלים שלי פגשו את איש המקל

שלום לכם, הֶרְגֵּלים שלי! היום אני מזמינה אתכם לקיים דיאלוג איתי וביחד נפגוש את איש המקל.
האם אני לא חושבת? האם אתם ידיד ואויב? האם ארוסטו צדק ואנחנו הוא מה שאנחנו מורגלים לעשות? האם אתם אויב או ידיד?
כשיצאתי לדרך כדי להכיר אתכם טוב יותר, השארתי בבית את כל מה שידעתי, למדתי והבנתי על מנת שאוכל להסתכל עליכם מזויות מבט אחרות. 
בהשראתו של הנסיך הקטן, אני ממשיכה להזיז את הכסא כדי לקבל זויות נוספות.
בדרך, פגשתי אנשים מדהימים עם מגוון דעות והקשבתי להם בקשב רב.
תדעו לכם, שלמרות מגוון הדעות, הסכמנו שההֶרְגֵּלים הינם מיומנות נרכשת. 
שמתי לב, שישנו עוד דבר משותף והוא הדיבור על הקושי והאתגר לשנות אתכם או להוסיף אחד חדש לרפרטואר שלנו או אפילו לשחרר אחד מכם.
למען האמת, הֶרְגֵּלים שלי, זה המקום שאני חשה בלבול!  
ביחוד אחרי שניסיתי, ללא הצלחה, להוסיף הֶרְגֵּל חשוב לעבודתי כעצמאית. 
אנסה להסביר את הבלבול שלי: מצד אחד, אני יודעת שאני צריכה ורוצה להוסיף את ההֶרְגֵּל החדש על מנת לשפר את עבודתי כעצמאית אך מצד השני אני נלחמת בו.
נוצר פער בין מה שאני יודעת עליכם לבין מה שאני עושה בפועל... 
זה מבלבל אותי ומוציא אותי מאיזון.
התוצאה היא שאני חוזרת ל"זרועות הפחותות שלכם", הֶרְגֵּלים שלי. 
מה קורה לי במקום הזה? בפער שבין הידע שלי לבין המעשים שלי? הרי, אני רוצה להצליח, לא?

עם הבלבול הזה, יצאתי שוב לדרך לברר ולהבין טוב יותר את המקום הזה, את הפער הזה...
בנדודיי ברחבי האינטרנט, נתקלתי בציור של "איש המקל" (The Stickperson) של דר' תורמן פליט (1934, Dr. Thurman Fleet). ברגע הראשון, חייכתי אל נוכח הציור "השונה" מהמוכר לי. 
אבל, פתאם, התחלתי להבין למה קשה לי לשנות הֶרְגֵּלים.
אני מקוה שאצליח להבהיר את הבנתי  בפשטות.
נא להכיר את  "איש המקל" : 

צייר אותו, דר' תורמן פליט, רופא כירופרקט, שחיפש דימוי של השכל שלנו, בניסיון להראות למטופליו כיצד הם יכולים לעזור לעצמם לרפא את גופם באמצעות פעולות מחשבתיות. דר' תורמן ידע, שכבני אדם, אנו חושבים בתמונות אך לא היה שום יצוג גרפי של השכל האנושי שהוא יוכל היה להראות למטופליו. להמחשת חשיבותו של השכל האנושי ככלי עוצמתי לריפוי,  דר' תורמן צייר את איש המקל, איש בעל ראש גדול, השכל וגוף צנום. תסכימו איתי, הֶרְגֵּלים שלי, שכבר עם הציור הזה, דר' תורמן קרא תיגר עליכם...
אבל, בואו נמשיך בהכרות שלנו עם איש המקל:
דר' תורמן מחלק את השכל האנושי לשני חלקים:
1.      המוח המודע – המוח החושב
בחלקו העליון של השכל נמצא המוח המודע, המוח החושב.  שם נמצא את איזור הבחירה החופשית שלנו,  המאפשר לנו לקבל או לדחות כל רעיון או מחשבה. נכון זה נהדר? כל מחשבה או כל רעיון נבחנים על ידי מערכת ההיגיון של המוח המודע. במידה והמידע מתקבל כאמת, המוח המודע שולח את המידע ש"אומת" למוח התת-מודע.   ומי מאמת את המידע? נכון...אנחנו ולא  ההֶרְגֵּלים שלנו.
לסיכום: המוח המודע/המח החושב הינו בעל יכולת בחירה והוא  מסוגל לקבל או לדחות כל מחשבה או כל רעיון.
2.      המוח התת-מודע 
המוח התת-מודע מוכרח לקבל כל מחשבה או רעיון שהמוח המודע בוחר לקבל ואין לו את היכולת לדחות זאת. הוא אינו מבחין בין מציאות לדמיון. במוח התת-מודע המחשבות שלנו הופכות לרגשות, שישפיעו בדרך מסויית על הפעולות שלנו.
לסיכום: המוח התת-מודע חייב לקבל כל מחשבה או כל רעיון כי אין לו את היכולת לדחות והוא אינו מבחין בין מציאות לדמיון. במוח התת-מודע, המחשבות שלנו הופכות לרגשות, המשפיעות על הפעילות.

עכשיו, תורו של הגוף.
הגוף הוא הכלי לביטוי המחשבות והרעיונות שלנו. 
המחשבות שבחרנו לקבל במוח המודע,  מוטבעות בתת המודע והוכפות לרגשות הגורמות לרטט והתרגשות בגוף הפיזי שלנו. 
הרטט שאנו חשים בגופנו מניע אותנו לפעול בדרך מסויימת ולקבל תוצאות. לטוב ולרע. כן, אני מתכוונת אליכם, הֶרְגֵּלים שלי.


והנה איש המקל שמדגים לנו את התהליך הזה :
אם אהיה יצירתית, אוסיף חץ מה"תוצאות" בחזרה ל"מחשבות". 

מה דעתכם?




 

כיוון שאני אוהבת דמויים גרפיים, הנה עוד שני מודלים:


מה דעתכם? אהבתם?
למודל של "איש המקל" יש המשך, ואביא אותו בשלמותו ברשומה אחרת. 
אבל, בנקודה הזו שמעתי את האסימונים שלי נופלים... 
הבנתי שדימויים גרפיים חשוב לי להבנה של תהליכים שאני חווה.
אכן, אנחנו "חושבים בתמונות", כמו בסרט...
"ראיתי במו עיניי" את הפער בין מה שאני יודעת לבין מה שאני עושה... 
ראיתי את השכל שלי ואת גודלו. 
ראיתי שהשכל שלי הוא סך המוחות שלי עם הבחירות, ההֶרְגֵּלים והרגשות. 
ראיתי ששכל שלי משפיע על התחושות שלי המשפיעות בדרך מסויימת על הפעולות שלי שמניבות את התוצאות שלי. לטוב ולרע. לחיובי ולשלילי.
הדימוי של "איש המקל" עזר לי לעשות מעין אינטגרציה בין כל הידע שיש בי בנושא ההֶרְגֵּלים, ולהבין את הפער בין הרצון שלי לשנות הֶרְגֵּלים מעכבים לבין התוצאות שאני מקבלת. 
זה היה דייט  עוצמתי בין ההֶרְגֵּלים שלי לבין איש המקל.
אני מקוה שהייתי ברורה בהסברים שלי על החוויה שעברתי כשההֶרְגֵּלים שלי נפגשו ב"איש המקל" של דר' תורמן פליט....אם לא, אנא שאלו אותי.
עוד נקודה חשובה, הֶרְגֵּלים שלי, זה שהבנתי מה קורה לי במקום הזה, של אותו פער בין הידע שלי למעשים שלי, זה לא אומר ששינוי/שחרור/הוספה של הֶרְגֵּל  יתרחש מעכשיו ביתר קלות...אולי ביתר מודעות.

תודה לכם, הֶרְגֵּלים שלי, שאפשרתם את הדיאלוג ואת הפגישה.
תודה לקוראים יקרים, על זמנכם.
אשמח לשמוע את דעתכם.

על המודל השלם של "איש המקל" ברשומה הבאה.
להתראות ושבוע טוב
♥מרסיה