02 יולי 2022

ביקורתיות ושיפוטיות – ההבדלים והתובנות


**ההבדל בין שיפוטיות וביקורתיות**

לפני כמה ימים, העליתי פוסט בדף הפייסבוק שלי

ושאלתי מה דעתם על ההבדל בין שיפוטיות לביקורתיות.

הסיבה לשאלה היא שבכל הסדנאות שלי,

אני מבקשת מהמשתתפות,

להשאיר את השיפוטיות מחוץ לדלת...

אני יודעת שזה לא קל! גם לי!  

 

גברת ביקורת קופצת לה החוצה,

כשאני מתחילה לעסוק בפעילות יצירתית כלשהי

והשיח הפנימי מתנהל ככה (בערך):

"מה כבר יש לך ליצור?"

"האם זה יהיה יפה בכלל?"

ולכן רציתי לברר מהו ההבדל בין שני המושגים האלה

**שיפוטיות וביקורתיות**

האם יש הבדל בכלל או זה רק סמנטיקה?

 

התקיים דיון מרתק בנושא.

קיבלתי שפע של דעות ועמדות ואני מודה לכל אלה שהגיבו ויצרו דיון משמעותי בנושא.

הנה הקישור לפוסט עם כל התגובות.


**שיפוטיות וביקורתיות - התובנות**

לכולנו היה קשה להצביע על ההבדל בין ביקורתיות לשיפוטיות

רובינו חושבות, שאלה מושגים שליליים שמונעים מאתנו להתפתח ולצמוח.

הזכירו גם המושג "ביקורת בונה", יחד עם הצורך לדעת איך לתת ואיך לקבל ביקורת בונה בצורה נאותה.

אני לא מאמינה שביקורת יכולה להיות בונה... אך, זו כמובן דעתי האישית.

אולי זה עניין של בשלות? או של מודעות? חוסן נפשי? אולי...

 

לא מצאתי הגדרות "מוסמכות" המבחינות בין שני המושגים האלה.

אני כותבת את התובנות שלי אחרי הדיון שהיה לנו וכמובן, אשמח לדעתכן.

אני מעדיפה להשתמש במילה "משוב" במקום ביקורת או שיפוטיות, שהם בעלי קונוטציה שלילית.

ביקורתיות מגיעה מעולם העבודה – תפקיד המבקר (חיצוני או פנימי),

 שבא לבקר את הביצועים של מפעל בכל התחומים והרמות. 

אמנם המטרה היא "לשפר את..." אך המבקר מציף את כל מה "שצריך לתקן".

שיפוטיות מגיע מעולם המשפט, צודק או לא צודק, זכאי או לא זכאי. 

עולם מלא באשמות של "נכון או לא נכון".

אחרי כל סדנה שלי, אני נוהגת לתת משוב אישי למשתתפות. 

גם המשוב אני מעניקה מאהבה ללא שיפוטיות וביקורתיות. 

אני שמה לב למילים ולניסוח המשפטים. חשוב מאד בעיניי.

"אחד הדברים הטובים ביותר שאת יכולה לעשות, 

הוא להיות עדינה וסבלנית עם עצמך."

דבר נוסף וחשוב בביקורתיות ושיפוטיות, הוא השיח הפנימי שלנו.

איך אנחנו מדברות אל עצמנו.

האם אנחנו ביקורתיות/שיפוטיות או אדיבות אל עצמנו?

האם היית אומרת לאחרים את אותם הדברים שאת אומרת לעצמך?

השאלות האלה הן לחשיבה ולהרחבת המודעות שלנו. בלי שיפוטיות או ביקורתיות.


אני משתדלת להשתמש במילים עדינות וחומלות כלפי עצמי.

זה עוזר לצאת מהאוטומט של הדפוס של הביקורת/שיפוט העצמי.

זה מרפא ומאפשר מרחב חומל ואוהב.

אני מזמינה אותך לתרגל ולטפח יחס אדיב לעצמך ולאחרים.

אשמח לשמוע את דעתך.

ואני כאן עבורך!

תודה ושבוע מיטיב🙏

מרסיה בריר💜

מנחה לשינוי חיובי ולצמיחה אישית עם כלים יצירתיים

2 תגובות:

  1. אנונימי04 יולי, 2022

    הי מרסיה מסכימה עם דבריך אני רוצה להוסיף - לדעתי במשוב יש מהחוויה הלוך - ושוב בין א ל - ב יצירה וצופה.. הביקורת מזמינה קטגוריות...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על הזוית המעניינת שאת/ה מוסיף/פה. התנועה הזו של הלוך ושוב מרחיבה מודעות ומעניק הרבה נקודות למחשבה חדשה. תודה על תגובתך.

      מחק

תודה על תגובתך.
מרסיה