04 מרץ 2015

מתח? לחץ? נהפוך הוא!! שפע שמחות בחג הפורים! תרגיל לעקרון ההיפוך

WOW, כמה שאני אוהבת את חג הפורים. ואתן-ם?

הסיבות הן רבות ושונות. בכל שנה, אני מגלה עוד משהו מעניין בחג הפורים.

השנה, "נתקלתי" בעקרון ה-"ונהפוך הוא!"...

לפי מה שקראתי בגוגל, אחד הרעיונות המרכזיים במגילת אסתר הוא ההיפוך"ונהפוך הוא!"

למשל: בהמשך לתענית אסתר (סבל, עצב),
 מתקיים משתה עם שפע מאכלים ושמחה.

ישנן דוגמאות נוספות במגילת אסתר עם רעיון ההיפוך ולכן נהוג להתחפש בחג הפורים.

גם בשיטת העבודה של ביירון קייטי, ישנו עקרון ההיפוך, ה-"ונהפוך הוא!".
לאחר שלב ארבעת השאלות מגיע שלב "ההיפוכים". (ויקיפדיה)

  1. האם זאת האמת?
  2. האם אתה יכול לדעת בוודאות שזאת האמת?
  3. מה קורה, איך אתה מגיב כשאתה מאמין למחשבה הזאת?
  4. מי תהיה ללא המחשבה הזאת?

שלב "ההיפוכים",  אנו בודקים "אם המחשבה לא בוודאות נכונה וגורמת לנו סבל, אנו מנסים לבחון אם ההפך שלה נכון באותה מידה, או יותר. "

זה בדיוק השלב בו זויות הראיה שלנו מתרחבות...

נכון שזהו שלב לא נוח. מופיעות הרבה התנגדויות, 
אך יחד עם זאת זהו שלב בו אנחנו מתחילים לצאת מהאוטומט.
שלב בו נתחיל לחשוב בצורה אחרת ורחבה יותר.
שלב בו האסימונים מתחילים ליפול והתובנות מגיעות...

מסקרן, לא? 
הנה תרגיל היפוך – "ונהפוך הוא!" לכבוד פורים:

הנה תרגיל שידגים את שלב ההיפוכים.
נסו לזהות את הדמויות המופיעות בציור הזה; 
עכשיו, תהפכו ב180 מעלות... 
מה גילתן-ם?
מפתיע, לא?

וכל מה שעשינו זה היפוך – "ונהפוך הוא!" .
לסובב את הדף ולקבל זוית ראיה אחרת של אותה הדמות.

*לאוהבי האתגרים: נסו להתמקד בציור אחד ו"לראות" את שתי הדמויות. בהצלחה!

עוד תרגיל? אילו דמויות אתן-ם רואות/ים? 


האם ראיתן-ם גם 


 רק לסובב ב90 מעלות, ודברים משתנים...

*לאוהבי אתגרים: נסו להתמקד בציור אחד ו"לראות" את שתי הדמויות, בלי לסובב את הדף.

 "ונהפוך" את המתח לידיד

ואיך עיקרון ה-"נהפוך הוא" קשור למתח ולחץ?

מאז שהקשבתי להרצאתה של הפסיכולוגית קלי מק'גוניגל ב-TED
"איך להפוך את הלחץ לידיד" (בעבר כבר שיתפתי אתכם בהרצאתה המופלאה), 
אני מתרגלת את עקרון ההיפוך, כל הזמן.

*איך להפוך כל מתח לידיד ולראות בכל רע,  הזדמנות למשהו טוב ולצמיחה.

כן! צריך לתרגל את זה כל הזמן.

עקרון ההיפוך וה-"ונהפוך הוא", הינו רעיון שניתן ליישום ולתרגול.

מאד מאתגר ויחד עם זאת התרגול שלו פותח שפע של אפשרויות.

בואו ננסה ביחד את לתרגל את עקרון ההיפוך:

אנחנו חייים חיים אינטנסיביים ומלאי מתח. 
נבחר גורם מתח אחד ונתרגל את עקרון ה"ונהפוך הוא":

למשל: "אני לא עומדת במשימות שקבעתי לעצמי היום". מוכר לכן-ם?

בואו נעשה היפוך של הטענה הזו: 
אני עומדת במשימות שקבעתי לעצמי היום. (אמרתי לכם שזה פשוט...)

עכשיו אני מעלה רעיונות "איך" אפשר לעשות את זה. 
אלן רעיונות יאפשרו לי לעמוד במשימות שלי היום וגם כאלה שלא...

איך- איך לעשות את זה על מנת להספיק את כל המשימות שקבעתי לעצמי היום?

הנה הרעיונות שעלו לי: 
אני יכולה לקבוע שלוש משימות חשובות ביותר ולסיים אותן. 
את יתר המשימות, אני יכולה להתחיל ומה שלא אספיק אעביר למחר ואמחל לעצמי.
אני יכולה להציל סמכויות במשימות שונות הקשורות לעסק שלי; 
אני יכולה לשלם למשהו שיבצע מספר משימות במקומי, ועוד ועוד רעיונות.

עקרון ההיפוך מאפשר לנו חשיבה יצירתית ומחוץ לקופסה ויוצרת הזדמנויות חדשות עבורנו.

בסיומו של תהליך ההיפוך יש לנו, שפע של רעיונות איך להתגבר על גורם המתח שגרם לנו למתח. נחוש הקלה, שקודם לא הצלחנו לחוש בגלל כל המתח והכאב.

נקודה חשובה לגבי היישום – תזכרו שהבחירה והאחריות תמיד בידינו!

לסיכום תהליך ההיפוך "ונהפוך הוא":
נבחר גורם מתח שמציק לנו ==> נהפוך אותו ==> נמצא את ה"איך" ==> ניישם ונחגוג את תחושת ההקלה!

מי שרוצה להתנסות בעקרון "הנהפוך הוא!" מוזמן לשלוח אלי מייל ונשחק ב"נהפוך הוא".

אז ככה, השנה לא התחפשתי אך הסתכלתי מבעד לחלוני וראיתי המון ילדות/ים מחופשות/ים.

ראיתי גם, התחפושות המהממות והיצירתיות של הילדים הבוגרים שלי ושל הנכדיםשלי.
והלב שלי מתמלא אושר ושמחה כיאה לחג פורים.

מאחלת לכולנו חג פורים עם שפע שמחות
ובמקרה של מתח – זכרו את עקרון "הנהפוך הוא"!

תודה,
מרסיה


** אשמח לקרוא את התגובות שלכן-ם,ולדעת למה התחשפתן-ם. תודה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך.
מרסיה