28 נובמבר 2018

5 מכשולים, מיינדפולס והחיים שלנו...


לא יודעת אם שיתפתי אתכן-ם, אבל לפני כשנה, עשיתי קורס מיינדפולנס במרכז תובנה בתל אביב. 

היה מעניין וגם מאד מאתגר. מאד מאד מאתגר... כי מיינדפולנס מתרגלים באמצעות מדיטציה. מאתגר, כבר אמרתי?

במיינדפולנס או "קְשיבוּת" בעברית, לומדים ומתרגלים להביא את תשומת הלב שלנו ללא שיפוטיות לחוויות המתרחשות כאן ועכשיו. כבר אמרתי שזה מאתגר, לא?

אני לא בא ללמד איך מתרגלים מיינדפולנס,
רק רציתי לשתף בקושי שבישיבה כדי לתרגל מיינדפולנס/מדיטציה
ולספר על חמישה מכשולים, שעלולים להפריע לנו להתחיל לתרגל 
או כשהם קופצים לבקר אותנו במהלך התרגול עצמו.

גיא, המדריך שלנו, כינה את 5 המכשולים - "5 האורחים".

אז, בואו נכיר אותם, את 5 האורחים שבאים לבקר אצלנו במהלך התרגול : (אין חשיבות לסדר ההופעה שלהם ולא תמיד כולם מופיעים בתרגול...)

       *ההשתוקקות או רצון עז ל____ (נא להשלים את החסר)
לפעמים, בזמן התרגול, נרגיש רצון עז להיות במקום אחר מאשר איפה שאנחנו. או אולי יתחשק לנו לאכול משהו או לגשת לשירותים. רצונות כאלה יכולים להפריע לנו בזמן התרגול ואפילו למנוע מאתנו להתחיל לתרגל...
בזמן התרגול, בואו נשים לב מה קורה לנו כשהרצון מופיע, מה אנחנו יכולים לעשות כדי לאפשר המשך של התרגול ובעדינות להחזיר את תשומת הלב שלנו לתרגול, לנשימה, לכן ועכשיו.

       *דחיה, איפוק
לפעמים, בזמן התרגול, מרגישים גירוי בחלק מסוים של הגוף (אצלי זה באף או בכתף) או שהישיבה לא כל כך נוחה או יש רעש מטריד בסביבה ואז, אנחנו מתחילים להרגיש חסרי מנוחה במהלך התרגול.
התרגול בא לזמן לנו לימוד של איפוק. עלינו לאפשר לגירוי או לאי-נוחות להיות ולחכות שזה יחלוף כפי שהוא הגיע... אני מתוודה שאצלי, זה לא עבד תמיד...

     *אי-נחת, חוסר מנוחה
קשה לשבת בשקט למשך פרק זמן מבלי "לעשות כלום". אנחנו רגילים להריץ במוח אין-סוף רשימות של משימות שעלינו לבצע. המוח שלנו מתנגד למצב של רק להיות, בלי מחשבות...ואנחנו נחוש מעין שיעמום ונהיה חסרי מנוחה. חשוב להכיר בתחושות האלה, להבין שהן רק תחושות ושזה בסדר.
לפעמים מתחת לתחושות האלה, נמצא רגש של פחד או חרדה. עצם זה שניתן להם שם למה שאנחנו חוויםוחשים, האפקט שלהם פוחת. כמו שגיא היה אומר לנו "תהיו סקרנים לגבי כל רגש או תחושה שעולה בכם ולאט לאט, תחזרו לשים לב לנשימות שלכם".

     *עצלות, ישנוניות
כשאנחנו מאפשרים לגוף שלנו לנוח, אנחנו חשים מעין עצלות ואף חשק להירדם. אם נהיה סקרנים ונחקור את החשק להירדם אולי נבין אם זו עייפות או אולי זו תחושה אחרת שמסתתרת מתחת לעצלות.
אם זה חוזר על עצמו, אז כדאי להאריך את שעות השינה או לתרגל מיינדפולנס בתנוחה זקופה או עם עיניים פקוחות או כל דבר אחר שיעזור לתרגול.

      *ספק
ספק וחוסר ודאות, מלווים את כל אלה שבאים ללמוד ולהתנסות במיינדפולנס עם זאת כדאי לתרגל ולסמוך שדברים טובים קורים.
אנחנו יודעים שמחשבות הן רק מחשבות. אבל, כשהספק מתגנב למחשבות שלנו, עלינו להיות ערניים ולאט לאט לחזור לתרגול לכאן ועכשיו. להשאיר את הספק בחוץ.

אלה הם חמישה "אורחים" שבאים לבקר כשאנחנו מתרגלים מיינדפולס או מדיטציה.
אבל, לא רק!

אני רוצה לדבר על החיים שלנו. ה"אורחים" האלה קופצים לבקר אצלנו מדי פעם.

ה"אורחים" האלה וגם אחרים, לא ככה?

המטרה שלי בפוסט הזה היתה להכיר לכם את 5 המכשולים/האורחים, שעשויים להופיע בזמן תרגול המיינדפולנס

אבל, "האורחים" האלה מבקרים אותנו בלי קשר לתרגול המיינדפולנס. 
הם מופיעים במיוחד כשאנחנו חווים תקופה מורכבת וקשה (כמו שאני חווה כרגע).

מודעות ל5 המכשולים, עוזרת לי לחזור לאיזון יותר מהר 
או במילים אחרות, המודעות אליהם עוזרת לי להישאר פחות זמן בבאסה.

וזו הסיבה שרציתי לשתף אתכן-ם.

אני משתפת כאן, איך המודעות ל5 המכשולים עוזרת לי להתמודד ולהתגבר על הביקור הלא רצוי של ה"אורחים" האלה...

*מודעות לספק, זה לדעת שאלה רק מחשבות ולא הכל אמת. זה לדעת להטיל ספק בדברים ועם זאת גם להחליט אפילו אם טועים.

*מודעות לעצלות/ישנוניות, זה להקשיב לגוף, לנוח ולישון יותר.

*מודעות לאי-נחת/חוסר מנוחה, זה לא לפחד ללמוד ולחקור ללא שיפוטיות, על עצמנו מה גורם לנו לאי-נחת ולחוסר מנוחה, לתת לרגשות האלה להיות. פשוט להיות.

*מודעות לדחיה/איפוק, זה לשים לב לדברים שמפריעים לנו, לדבר אותם והאם מתאים לנו לשנות אותם.

*מודעות להשתוקקות, זה ללמוד לדייק את הרצונות שלנו, מה אנחנו באמת רוצים עבור עצמנו, כאן ועכשיו.

בעיניי, הנקודות החשובות הן לחוות את הכאן והעכשיו ללא שיפוטיות.


המודעות לכאן ועכשיו ולא שיפוטיות עוזרות לי לצלוח תקופות מורכבות וקשות פיזית ורגשית. 

זה לא קל אבל זה אפשרי. במידה כזו או אחרת.

בתקופות מורכבות לחוות את הכאן ועכשיו מאפשר מנוחה למוח ורוגע לגוף. כמו במיינדפולנס "להביא את תשומת הלב שלנו ללא שיפוטיות לחוויות המתרחשות כאן ועכשיו."

גם  בNLP מאמינים ש"האנרגיה זורמת לאן שתשומת הלב מופנית".

גם בתרגילי מוח, אנחנו נעזרים בתרגילים תנועתיים כדי לשים לבל תחושות הגוף ואת הכאן ועכשיו ללא שיפוטיות.

אני לא יודעת אם הצלחתי להבהיר בפוסט הזה מה שהבנתי ולמדתי בזכות  חמשת המכשולים שבאים לבקר אותנו בזמן תרגול המיידנפולנס ולא רק...

עם זאת, אני משאירה את הספק בחוץ וסומכת עליכן-ם.

אשמח לקרוא מה דעתכן-ם ואם יש לכן-ם שאלות, אני כאן לרשותכן-ם.

תודה על זמנכן-ם.


מרסיה
נ.ב.: זו מדיטציה מיינדפולנס מודרכת, רק 5 דקות. ממולצת מאד!

נ.ב1:אני מזמינה אתכן-ם לבקר בדף החדש שלי : "משפוטי השראה".
אם יש לכן-ם משפט השראה אהוב עליכן-ם, אמשח לפרסם כאן. עם קרדיט, כמובן!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך.
מרסיה