30 ספטמבר 2012

אז, מה דעתכם להזמין לסוכה שלכם "אושפיזות"?

חג הסוכות – חג השמחה! עוד "תירוץ" לטייל בירושלים
אני מבקשת לאחל לכם חג סוכות שמח.
לפני שנה, שמחנו והתרגשנו מחזרתו של גלעד שליט הביתה בחג הסוכות. השנה, נציין ונחגוג בשמחה רבה, שנה עם "הילד" שלנו בבית, עם גלעד שליט.
חג הסוכות הוא אחד משלושת הרגלים וזו הזדמנות נהדרת לעלות לירושלים.
אני רוצה להמליץ לכם בחום, לבקר במוזיאון האסלם ולראות את אוסף השעונים המרהיב ותערוכת הציורים של פאטמה אבו-רמי "בין כאב ליופי", העוסקת במעמדה של האישה במגזר הערבי. ראיתי פרסומים על קיום סדנאות יצירה למשפחות במהלך חג הסוכות. אז, שהיה לכם בכיף ומעניין.
הנה הלינק למוזיאון האסלם: http://www.islamicart.co.il/

לפני כל כתיבה של פוסט/רשומה, אני נכנסת לגוגל ומחפשת חומרים להשראת כתיבתי. הפעם מצאתי (לשמחתי) מאמר שמשך את תשומת ליבי: ה"אושפיזות" בסוכה / צוות עיתונש, שפורסם בקפה דה מרקר ב2.10.2009. יופי של חיבור לנושא מעמד האישה בין מנהג האוזפיזין בחג הסוכות לבין תערוכת הציורים של פאטמה אבו-רמי "בין כאב ליופי", העוסקת במעמדה של האישה במגזר הערבי במוזיאון האסלם.  
אז, מה דעתכם להזמין לסוכה שלכם "אושפיזות"?

אֻשְׁפִּיז בארמית פירושו: אורח.

לפי הקבלה, שבעה אושפזין (= אורחים) באים להתארח בשבעת ימי חג הסוכות, איש איש ביומו ועם המידה הקשורה לאורח של אותו היום.

אלה הם שבעת האושפיזין ומידותיהם: : אברהם – מידת החסד; יצחק – מידת הגבורה; יעקב – תפארת; משה – נצח; אהרון – הוד; יוסף – יסוד; ודוד – מלכות.


כיאה לרוח הזמן והשוויון, נזמן את ה"אושפיזות":   שרה, רחל, אסתר רות ואחיותיהן ביחד עם אבות האומה ונספר את סיפוריהן, נכבד אותן במצוות הכנסת אורחים, וניצוק תוכן ומימד נוספים למנהג האושפיזין.

כותבות המאמר, הציעו את המידות הבאות שיכולות להדגיש את התכונות בהן הנשים התברכנו:
שרה כוח סבל; רות אמונה וכוח רצון; דבורה מנהיגות; לאה אמהות ורכות; רבקה נתינה; רחל הסתפקות במועט; אסתר הקרבה. בנוסף לשבע אלו, קיימות במקרא נשים רבות נוספות, כגון: יוכבד, מרים, יעל, חווה, מיכל, אביגיל, חולדה ועוד רבות אחרות.

רציתי לציין שגם נשים רבות תרמו, השפיעו ולקחו חלק ביצירת העם היהודי, לא רק גברים. בואו נספר את סיפורי הנשים, ולתת מקום של כבוד לנשים ולתרומה שלהן. נוכל להרחיב את המעגל ולהזמין דמויות נשיות פורצות דרך אחרות.
זו עשויה להיות "הזמנה" מרתקת ובסיס לדיון סביב תכונותיה של הדמות כמודל לחיקוי.

אז, מה דעתכם להזמין לסוכה שלכם "אושפיזות"?
אשמח לקרוא את מי הזמנתם כאושפיזות לסוכה שלכם.
חג שמח!
♥מרסיה

מאמר: ה"אושפיזות" בסוכה / צוות עיתונש, שפורסם בקפה דה מרקר ב2.10.2009.
http://cafe.themarker.com/post/1252042/
 

 

2 comments:

  1. אני מזמינה לסוכה שלי את ושתי.
    זה אמנם מחג אחר, אבל זה סיפור שהייתי לוקחת איתי לארבעים שנה במדבר.
    ושתי, אמנם לא יהודיה, רחמנא ליצלן, ומוזכרת אך לרגע קל במגילת אסתר, אבל לרגע קל היא גם עוררה מהומה חשובה.
    ושתי סרבה לבוא לקריאת המלך שרצה להראות אותה לכל המלכים והשרים כי טובת מראה היא. היא לא הסכימה לחפצון שהמלך נוהג בה. היא לא בובת ראווה.
    מה שהכעיס את המלך ושריו יותר מהעובדה שהיא סרבה למלך/לבעלה, זו העובדה שסירוב זה עלול לשמש דוגמה לנשים ברחבי הארץ שילכו בעקבות מלכתם ויסרבו לבעליהן.
    ואכן אחרי הסירוב, בעצת אחד משריו, מוציא המלך פרסום בכל הממלכה, למען לא תתבלבלנה נשות העם בחומרת הסירוב הנשי בעיניו, שאם ושתי לא תבוא אליו, הוא יחליף אותה במישהי טובה ממנה.
    בתגובה - כל נשות הממלכה הולכות ומתרפסות בפני בעליהן ונותנות להם פינוקים ומתנות.
    וכך בונים סדר פטריארכלי. אדנות והטלת מורא.
    ובתוך כל זה - ושתי היא דמות ומופת למישהי שעומדת על שלה.
    על אף האיומים, היא נאמנה לעצמה. מוכנה לוותר על הכתר והתהילה, על חיי השפע בארמון והפריבילגיות. היא לא מוכנה להיות חפץ ביד המלך.
    זה סיפור נפלא בעיניי על התנגדות לסדר חברתי מעוות,
    זה סיפור נפלא בעיניי על החכמה של אישה בכך שהיא מבינה היטב מה שהיא עושה.
    זה סיפור נפלא על איך אישה חזקה אחת יכולה לסדוק מערכת גדולה ואימתנית
    זה סיפור נפלא בעיניי על נשיות.
    אני הייתי רוצה להיות אושפיזה במשתה של ושתי.
    מורן

    השבמחק
    תשובות
    1. מורן היקרה! תודה על התגובה המלומדה והמפורטת. גם אני אשמח לארח בסוכתי את ושתי על היותה אישה מנהיגה העומדת על יושרתה.
      אשמח להמליץ עליך להיות אושפיזה במשתה של ושתי.
      אילו מידות את מביאה למשתה של ושתי?
      מועדים לשמחה
      3> מרסיה

      מחק

תודה על תגובתך
מרסיה