17 ינואר 2019

מסע הגיבורה. מסע הגיבור. מסע של השתנות. השלבים ותרגיל

הפוסט הזה נולד בעקבות שיחה עם בתי מורן. תודה לך, מורן

במהלך אותה השיחה, מסע הגיבור הוזכר.
התחלנו לדסקס על כמני דברים הקשורים למסעות, לגיבור או גיבורה ועוד...

אמרתי לה, שלמדתי ותרגלתי את שלבי מסע הגיבור בלימודי הNLP שלי 
ובלימודי הפוטותרפיה שלי, חוויתי את מסע הגיבור באמצעות צילומים שצילמתי ושגם היא צילמה אותי. זו היתה חוויה חזקה, מרתקת, מרגשת, מלמדת ומלאת תובנות. 
ממליצה בחום להתנסות. סיום הפוסט  ישנו תרגיל להתנסות.

באותו הרגע ידעתי שמסע הגיבור יהיה הנושא של הפוסט הבא שלי.

הנושא מתחבר מצויין לשני הפוסטים הקודמים שלי, 

פתחתי את מחברות הלימודים שלי (פוטותרפיה וNLP) ואת גוגל (כמובן) והתחלתי לאסוף חומר.

אני אוהבת את השלב הזה, שלב איסוף החומרים לכתיבת פוסטים. 
זה השלב שאני מתחילה להיפתח למידע חדש מכל העולם,
ועושה סינרגיה עם הידע שלי... פשוט כיף וסופר יצירתי!

סיפרתי לבתי, שאני כותבת על מסע הגיבורה
היא התלהבה כי לדעתה סיפור המסגרת של מסע הגיבורה שונה מסיפור המסגרת של מסע הגיבור.  יכול להיות שהיא צודקת, אבל זה לא הסיפור שאני רוצה לספר כאן. 
הפעם, אני רוצה להדגיש שכל אחת ואחד מאתנו גיבורות וגיבורים במסע חיינו כאן,
וגם שכל מסע או פעולה מסתיימת בהצלחה או בלמידה. 
ככה אני מרגישה ואת זה אני רוצה לספר בעזרת שלבי מסע הגיבורה!

כן! אני מרגישה גיבורה במסע חיי.

יש חשיבות ללמוד את שלבי מסע הגיבורה/מסע הגיבור.
אלה הם השלבים שאנחנו עוברות כשעלינו לצאת למסע. כל מסע...
אם זה מסע שבחרנו בו או מסע שנכפה עלינו...

חשוב להכיר את השלבים אותם נעבור ונחווה. 
אם נדע מה צפוי לנו במהלך המסע, נרגיש בטוחות, נחשוש פחות ונוכל להצטייד בהתאם. 

נוכל לצאת למסע שכבר קרה בעבר ולזכות בריפוי,
או שנבחר לצאת למסע חדש ומרגש.

אם בחרתי לצאת למסע שכבר קרה על מנת לזכות בריפוי,
במהלך שלבי המסע אספר לעצמי סיפור אחר מהסיפור שאני רגילה לספר על האירועים שכבר קרו בחיי. 
אני מתחילה להסתכל עליהם אחרת 
ובמיוחד, אני מתחילה להרגיש אחרת כלפי הגיבורה של הסיפור. כלומר, כלפי עצמי, כלפי דמויות אחרות וכלפי האירוע.

את המסעות שלי לעבר, אני עושה כדי לרפא פצעים. 
נכון שאני לא יכולה לשנות את העבר,
עם זאת, אני יכולה לשנות איך אני מרגישה כלפי אותה הגיבורה שחוותה את מה שחוותה בסיטואציה המדוברת.
וכאן, בדיוק בנקודה הזו, מתחרש הריפוי, השינוי. וזה מופלא! 
אני מבינה שאני יכולה "לצבוע את הסדקים שלי בצבע זהב" ולהרגיש אחרת. 
כן, יש ריפוי מופלא במסע מהסוג הזה. 
הפצעים מגלידים לאט לאט ועם המון חמלה. 
זה מדהים. ממליצה להתנסות.

את המסעות שלי לעתיד, אני פשוט נרגשת וגם חוששת לצאת אליהם...

ישנם מסעות שאני בוחרת לצאת אליהם ולפעמים, ישנם מסעות שנכפים עלי/עלינו... 
הכרות עם שלבי המסע מקלה עלי/עלינו את המסע דווקא באותם המסעות שנכפו עלי/עלינו.

במסגרת איסוף החומרים לכתיבת הפוסט "מסע הגיבורה", ראיתי את התרשים של תאוריית מסע הגיבור של קמפבל. (המקור- ויקיפדיה)
Heroesjourney-He.svg
מאת רונאלדיניו המלך - נוצר על ידי מעלה היצירה based on קובץ זה הוא יצירה נגזרת של: Heroesjourney.svgCC BY-SA 4.0קישור

וכך כתוב:
בספרותמסע הגיבור הוא מבנה נפוץ של סיפורים המגוללים את סיפורו של גיבור שיוצא להרפתקה, זוכה בניצחון לאחר משברים, ואז חוזר לביתו. 
קמפבל מתאר 17 שלבים של מסע הגיבור. לא בכל סיפור שמשתמשים בכל השלבים; סיפורים עשויים להתמקד באחד מהשלבים או לסדר את השלבים בצורה שונה.
נהוג לחלק את 17 השלבים לשלושה חלקים: היציאה, החניכה והחזרה.
בחלק היציאה, הגיבור מקבל הזמנה להרפתקה, אולם הוא מסרב לצאת אליה. הוא נעזר בדמות של חונך שעוזרת לו לצאת מהעולם המוכר.
חלק החניכה מתחיל לאחר שהגיבור חוצה את הסף אל העולם הלא ידוע, שם הוא עומד בפני מבחנים ואתגרים, לבד או עם בעלי ברית. בסופו של דבר מגיע הגיבור אל המעמקים, המשבר הגדול של ההרפתקה שלו. אז הוא צריך לעבור את המבחן הגדול בו הוא מתגבר על האויב/המכשול, ולאחר מכן הוא זוכה בגמול- כוח קסום, חפץ מיוחד או תובנה חשובה. לאחר מכן הגיבור מנסה לשוב לעולמו עם הגמול שרכש. הוא עשוי להיות נרדף בידי אנשים מהעולם המיוחד והוא עשוי לסרב לחזור, ולעיתים תידרש עזרה חיצונית כדי להציל אותו או לאלץ אותו לחזור.
בחלק החזרה הגיבור חוצה בשנית את הסף שבין העולמות, וחוזר לעולם הרגיל עם הגמול שלו, בו הוא יכול כעת להשתמש לטובת הזולת. ההרפתקה עצמה העניקה לגיבור חכמת חיים וניסיון המשלב את שני העולמות.
זה ההסבר הספרותי של מסע הגיבור 
ועליו מבוסס תרגיל מסע הגיבור בשיטת הNLP וכל שיטה אחרת.
 8 השלבים במסע הגיבור לפי שיטת הNLP:
1.    שלב הקריאה – זו יכולה להיות בעיה או החלטה או תחילתו של כל דבר חדש, שגורם לגיגבור שלנו אי-נחת. והיא יכולה להיות בכל גודל.
2.    שלב דחית הקריאה או קבלתה זו הבחירה שלנו אם להיענות או לדחות את הקריאה. עם קבלת הקריאה, מתלווה אליה התחייבות. ומסע הגיבור מתחיל...
3.    שלב חציית הסף - פירושה כניסה לשטח חדש ולא מוכר. אנחנו יוצאות מאיזור הנוחות שלנו אל הלא נודע. התמודדות עם חוסר ודאות ולקיחת סיכונים.
4.    שלב גיוס המלאכים/מנטור/מציאת בני ברית- הם אותם המשאבים אשר יעזרו לנו להתמודד עם המכשולים לאורך כל המסע. הם יכולים להיות משאבים פנימיים או משאבים חיצוניים.
5.    שלב ההתמודדות עם השדים -  אלה יכולים להיות הקולות הפנימיים העוצרים בעדנו להגשים את עצמנו ואלה יכולים להיות מכשולים חיצוניים.
6.    שלב האתגר הגדולשלב ההשתנות. להפוך את השדים למשאבים ע"י פיתוח מיומנויות, ידע חדש, משאב או כלים מיוחדים.
7.    שלב החגיגה מהנצחון – זה אומר שהשלמנו את המשימה אליה יצאנו. יכול להיות שההצלחה לא תיראה כפי שקיווינו. זו אולי צורה אחרת של למידה וצמיחה שהבאנו איתנו מהמסע, שתורמות להתפתחות האישית שלנו. 
יש לזכור שכל פעולה מסתיימת בהצלחה או בלמידה!
8.    שלב החזרה הביתה – זהו השלב בו נשתף את הסובבים אותנו בידע ובנסיון שצברנו במהלך המסע. אולי לעזור למשהו אחר שנמצא במסע ולשתף את מה שלמדנו.
כמה נקודות לחשיבה...מתוך מסעות הגיבורה שלי, כלומר, מהנסיון האישי שלי.
  •    להשאיר את השיפוטיות מאחור.
  •      לבקש עזרה בכל שלב ושלב.
  •      לזכור שאם עדיין זה לא טוב, זה סימן שעדיין לא נגמר...
  •     אפשר להסתפק בחגיגת הנצחון הפרטי שלנו. 
  •    לא תמיד אנחנו בשלים לשתף עם אחרים את הלמידה שצברנו במסע שלנו. זה יגיע או שלא וזה בסדר גמור.
  • יש לזכור שכל פעולה מסתיימת בהצלחה או הלמידה. 
ועכשיו לתרגיל מסע הגיבור דרך צילום.

זהו תרגיל בטכניקת צילום מתוך כוונה, שעשיתי בלימודי הפוטותרפיה שלי.
ראשית, יש לענות על 6 שאלות הבאות:

     1.    מי הוא הגיבור?
     2.    מה המשימה שלו? 
     3.    מי יעזור לו במשימה?
     4.    מה הם המכשולים בדרכו של הגיבור?
     5.    כיצד יתמודד עם המכשולים?
     6.    מה קורה בסוף?

אחרי שעניתן-ם על השאלות, קחו מצלמה וצלמו את התשובות שלכן-ם.
צלמו את התשובות שכתבתן-ם, זה יכול להיות צילומים בתוך הבית או בחוץ או בטבע או בכל מקום שתרצו.
וצלמו הרבה. אח"כ תוכלו לבחור את הצילומים הכי מתאימים.
תרכיבו את הסיפור של מסע הגיבור/מסע הגיבורה שלכן-ם עם צילומים שבחרתן-ם.

התבוננו היטב בסיפור מסע הגיבור/מסע הגיבורה עם הצילומים שבחרתם. 
האם תוכלו לגלות דברים חדשים על עצמכם? על המסע אליו יצאתן-ם?
לפעמים נכנסים לצילום, דברים שלא שמנו לב אליהם בזמן הצילום...
ופתאם...וואו! "איך לא ראיתי את זה?" "איך לא חשבתי על זה קודם?"

אתן-ם יכולות/ים להראות את מסע הגיבור/מסע הגיבורה לאחרים
 ולבקש זוית ראיה נוספת. תמיד מגלים דברים חדשים ומעניינים...

אני מבטיחה לכן-ם שתופתעו מהתוצאות, מהחוויה ומהתובנות.

אלה הם הצילומים של מסע הגיבורה שלי.
צילומים נבחרים אלה הם התשובות ל6 השאלות. 
הנושא נשאר פרטי. סורי.
הצילומים בהם אני מופיעה, בתי מורן היא הצלמת.
הצילומים האחרים, אני צילמתי.






מאחלת לכם מסע מרתק ומרגש.

ותזכרו שכל פעולה מסתיימת בהצלחה או בלמידה.

להתראות במסע הבא ...
מרסיה
נב: אם תרצי שאנחה אותך במסע הגיבורה שלך, אנא התקשרי ונקבע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך.
מרסיה