27 פברואר 2017

תרגילי מוח והחשיבות של חציית קו האמצע ותרגילי הצלבה

הי, ברוכים הבאים לבלוג שלי "החופש להעז ולהגשים".

שמי מרסיה בריר ואני אוהבת לעזור לאנשים לשחרר מתח בכמה צעדים פשוטים כדי שיצליחו לבצע כל משימה בקלות.

סיבל זוארץ, מורה מדהימה ליוגה לילדים וחברה יקרה, 
ביקשה שאכתוב מאמר על 
"החשיבות של חציית קו האמצע ותרגילי הצלבה" 
עבור מוצר מידע חדש שהיא מפיקה 
על מנת שהלקוחות שלה יקבלו יותר ערך.
ולסיבל, אני לא יכולה לסרב.

זה המאמר שכתבתי בנושא
מימד הצידיות והחשיבות של חציית קו האמצע.
יש בו מידע תיאורטי ותרגילים משיטת תרגילי מוח
והקינסיולוגיה החינוכית.

כשכתבתי את המאמר, נזכרתי כמה אני אוהבת את השיטה הזו
ומתחשק לי שוב ללמד אותה.
אם זה מעניין אותך, אפשר לכתוב לי למייל.
תודה לך סיבל  


אשמח לשמוע את דעתכם בתגובות כאן למטה.
בהצלחה ובהנאה.
תודה

תרגילי מוח והקינסיולוגיה החינוכית, מימד הצידיות וחשיבות חציית קו האמצע ותרגילי הצלבה

אני מאמינה ש"לכל אדם יש את כל המשאבים להגשים את מטרותיו".
אבל, לפעמים, משאבים אלה אינם זמינים לו מכל מני סיבות.

במאמר זה, שהוא אחד מתוך שלושה מאמרים העוסקים במרחבי התנועה של האדם, אדבר על מימד הצידיות וחשיבות של חציית קו האמצע הדמיוני לשיפור הזמינות של משאבי האדם להגשים את מטרותיו. 
ככל שתתרגלו יותר, תראו שיפור בתוצאות.
אז, בואו נתחיל...


      פירוש המילה קינסיולוגיה הוא תורת הגוף בתנועה.

שיטת תרגילי מוח והקינסיולוגיה החינוכית עוסקת בקשר שבין המוח לגוף לשם תפקוד משופר.  

שיטה זו מאמינה ש"התנועה היא השער ללמידה" לכן היא מבוססת על ביצוע של תרגילי תנועה עדינים לשיפור ביצועים מוטוריים, חשיבתיים ורגשיים של האדם.

ביצוע תרגילי מוח מאפשרים שיפור התקשורת שבין מוח ימין לבין מוח שמאל ובין המוח השלם לגוף.


התועלות בביצוע תרגילי מוח הן שחרור מתח ושיפור היכולת לפעול וללמוד בצורה מיטבית לאדם, בכל גיל ובכל מקום ללא תלות למדריך ולציוד מיוחד.

שלושת מימדי המרחב
תרגילי מוח פועלים בשלושת מימדי המרחב:
·         מימד הצידיות - ימין-שמאל;
·         מימד המיקוד - קדימה-אחורה;
·         מימד המרכוז - מעלה-מטה.

"קו האמצע" מתייחס למימד הצידיות – צד ימין וצד שמאל של הגוף.
צדיות היא היכולת לתאם בין שני הצדדים של המוח והיא חיונית ליכולת שלנו לקרוא, לכתוב ולתקשר.

מה הוא "קו האמצע"?
קו האמצע  הוא קו דמיוני שמחלק את הגוף באופן סימטרי לשני צדדים, ימין ושמאל.
כמו בציור. 
כדי לאפשר לשני הצדדים לפעול יחד, צריך לחצות את קו האמצע הדמיוני.

חציית קו האמצע היא היכולת להזיז את הידיים, הרגליים, ועיניים ביחד, בהצלבה ואל הצד השני של הגוף.
חציית קו האמצע היא משימה מורכבת כי היא דורשת מיומנויות רבות, כולל: מודעות לגוף, תיאום עין-יד, כוח בשרירים, וגם תקשורת למוח שלנו.
מחקרים אומרים שחציית קו האמצע בונה מסלולים חדשים במוח אשר מפתחים מיומנויות אינטלקטואליות ותנועתיות.
אם ילדים מתקשים בחציית קו האמצע זה עלול ליצור עיכוב בהתפתחותו.
לכן חשוב לתרגל חציית קן אמצע כדי להשתמש בשני צדי הגוף בצורה מיטבית.

אילו פעילויות עלולות להיפגע מהקושי בחציית קו האמצע?
·         מוטוריקה גסה – זריקה ותפישה של כדור;
·         מוטוריקה עדינה -  היכולת לקרוא, לכתוב, לצייר ולגזור;
·         היכולת לתכנן פעילויות מוטוריות מורכבות – שריכת נעליים, רכיבה על אופניים
·         ועוד...

מי אחראי על יכולת חציית קו האמצע?

במוח שלנו ישנן שתי אונות (המיספרות), ימנית ושמאלית.

כל אחת מהן אחראית על תפקודו של הצד הנגדי של הגוף.
אם מתגלה קושי בחציית קו האמצע, אולי התקשורת בין שתי האונות אינה מתואמת.

האזור החשוב ביותר בתקשורת זו הוא הגשר, כפיס המוח. (Corpus callosum).
לכפיס המוח חלק חשוב בתקשורת העצבית בין שתי אונות המוח.

שיפור התקשורת בין שתי האונות ישפר התקשורת בין המוח השלם לגוף.
הביטוי החיצוני יהיה בשימוש משופר של שני צידי הגוף יחד וגם ביכולת לפעול מצד אחד של הגוף לצידו הנגדי, 
למשל: בעת לחיצת יד; בעת צחצוח שיניים; בזריקה של כדור ביד ימין ולתפיסתו ביד שמאל ועוד.

יכולת זו מתבטאת גם בלמידה. למשל: בקריאה ובכתיבה, נדרשות לעיניים או לידיים לחצות את קו האמצע של הגוף שוב ושוב כדי לכתוב או כדי לקרוא.

תרגילים לשיפור התקשורת בין המוח השלם לגוף

תרגיל מוח בשם ה"דילוג המשולב"

אפשר לבצע בעמידה, בישיבה ובשכיבה.
הביצוע של תרגיל מוח "הדילוג המשולב"
·         לעמוד עמידה יציבה;
·         לקרב מרפק ימין לברך שמאל;
·         לחזור לעמידת המוצא;
·         לקרב מרפק שמאל לברך ימין;
·         וחוזר חלילה...
יש לבצע את התרגיל לפחות דקה אחת.
מומלץ לבצע את התרגיל באיטיות ולא למהר.
ביצוע של התרגיל "דילוג משולב" מאפשר חציית קו האמצע בהצלבה של צד ימין לצד שמאל ולהיפך.
בהצלחה ובהנאה!

תרגיל מוח בשם ה "שמיניות עצלות"
ביצוע תרגילי מוח עם "שמיניות עצלות" משפר את התקשורת בין 2 אונות המוח: בין האונה הימינית (מוח ימין-המוח היצירתי) לבין האונה השמאלית (מוח שמאל-המוח הלוגי).
שיפור התקשורת בין האונות - משפר ריכוז ומיקוד במשימות.
את התרגיל ניתן לעשות בעמידה או בישיבה על הרצפה או בישיבה מול שולחן הכתיבה:
ציירו 8 שוכב בדף גדול;
קחו כדור בכל יד;
התחילו להניע את הכדור על מסלול ה"שמונה העצל";
כל יד בתורה או
שתי הידיים ביחד לאותו הכיוון או בכיוונים מנוגדים
או כיד הדמיון הטובה עליכם.
בהצלחה ובהנאה!


הורים יקרים! אני רוצה להציע לכם מספר אפשרויות להיות בקשר איתי:
  •   אם יש לכם שאלות, תוכלו לפנות אלי במייל marciabarir@gmail.com
  • תוכלו לפגוש אותי בפגישה אישית וללמוד מספר תרגילי מוח, ובכך תוכלו ללמד ולתרגל עם ילדכם תרגילי מוח עדינים לשיפור מיומנויות  הלמידה, המיקוד, הקשב  והריכוז.
  • תוכלו להירשם בחינם לבלוג שלי "החופש להעז ולהגשים" ולקבל עידכונים ישירות למייל שלכם. לאחר ההרשמה, תקבלו שני סרטונים בהם אני מדגימה תרגילי מוח המשחררים מתח מהידיים ומהכתפיים לכל אלה שעובדים הרבה מול המחשב.
ההרשמה בלינק =>    http://marciabarir.mypages.co.il/pages/2863
  •          אם תרצו לקבל בחינם, "חוברת פעילויות מהנות לבילוי משותף עם ילדכם" ישירות למייל שלכם. תשלחו לי מייל לכתובת: marciabarir@gmail.com
תודה ובהצלחה 
מרסיה בריר
מדריכה מוסמכת בשיטת תרגילי מוח והקינסיולוגיה החינוכית
מנחה NLP ותטא הילינג
0505-919599
marciabarir@gmail.com

נב: הציורים מהחוברת תרגילי מוח לאיזון בחיי היו-יום, Brain Gym 101, של פול א. דניסון וגייל א. דניסון, מפתחי שיטת הBrain Gym.