10 אפריל 2016

מילים, מילים, מילים

אחרי הכתיבה של הפוסט הקודם, "מילה טובה כמוה כיום אביבי" וקריאת התגובות שקיבלתי, הבנתי עמוק יותר את עוצמתן של המילים, שאנחנו אומרים לעצמנו, לאנשים היקרים לנו ביותר וגם לכאלה שפחות...

אחרי שהתחלתי ללמוד תרפיה בצילום ווידאו, שם השפה היא ויזואלית באמצעות צילומים ווידאו, הבנתי שלמילה, יש את הכוח ליצור מסגרת, ליצור ולקבע דעה.
בעצם, מילים  מצמצמות ולוכדות את החשיבה שלנו.
מילים, במקום להרחיב את החשיבה שלנו, היא סוגרת אותה. 

אנסה להבהיר את כוונתי.

בואו נבין את החשיבות של המילים שאנחנו משתמשים בהן ומה שהן מייצרות.

מהי מילה?
מתוך ויקיפדיה - "מילה היא יחידה בסיסית בשפה המתאפיינת בכך שיש לה משמעות ייחודית וביטוי פונטי בשפה מדוברת . לשפות בעלות מערכת כתב יש למילים גם ייצוג גרפי בכתיבה."

במילים אחרות, מילים הן אחת הדרכים ליצור תקשורת. פנימית וחיצונית.
אנחנו משתמשים במילים כל הזמן. 
המחשבות שלנו מורכבות ממילים, אשר יוצרות את הרגשות שלנו.

מהן רגשות?
רגשות הם ביטוי של מצב רגשי-גופני אובייקטיבי או סובייקטיבי.
רגשות הן תרגום של המילים והמחשבות שלנו. 
מה אנחנו מרגישים בגוף כשאנחנו חושבים על...? האם מרגישים שמחה? או מרגישים כיווץ?
איזה רגש מעלה בי המילה הזו?

רגשות מייצרות תדר חיובי או שלילי, אותו אנחנו משדרים החוצה.
מילים מסוימות יכולות לעורר רגשות שונים באנשים שונים.

אנסה להסביר טוב יותר באמצעות דוגמה.
אצלי, המילים "עלי לסדר את הניירת" גורמות לי למתח. 
עצם המחשבה "לסדר את הניירת שלי", גורמת לי להתנגדות בתוכי עם תדר שלילי ודחית העבודה, אותו אני משדרת החוצה.
אני באמת לא אוהבת לסדר ניירות. אני דוחה את המשימה הזו מיום ליום. האם זה מוכר לך?

כאן נכנסת ההבנה החדשה שלי לגבי מילים שיוצרות מחשבה שיוצרות רגשות שיוצרות תדר החוצה.
אם אני לא אוהבת לסדר ניירות, אני עסוקה כל הזמן במחשבות השליליות שסידור הניירת גורמות לי. 
ולפי חוק המשיכה, אני ממש מושכת לעצמי עוד ועוד מחשבות ורגשות שליליות לגבי המשימה "לסדר את הניירת שלי".

הבנתי שעלי לחפש ביטוי שיגרום לי לרצות לסדר את הניירת שלי ושאצליח לשדר תדר חיובי. מצאתי שהביטוי "אני אוהבת את פינת העבודה שלי מאורגנת ומסודרת" עשוי לעזור לי לבצע את המשימה עם תדר חיובי.
אני באמת אוהבת לראות את פינת העבודה שלי מסודרת ומאורגנת. ויש מצב שהביטוי החדש הזה, יביא למחשבה חדשה אשר תגרום לתדר חיובי ולביצוע המשימה בקלות. מבטיחה לעדכן...

"תמונה אחת שווה אלף מילים". האמנם?

הביטוי הזה מיוחס לפילוסוף הסיני קונפוציוס.
האם משהו יודע איך הוא נראה? או האם התלווה לביטוי הזה איור כלשהו? גם אני לא יודעת או מכירה.
מה שבטוח זה שאחרי כל כך הרבה זמן, המילים שלו הן ששרדו...

בעצם, מה היתה כוונתו ל"תמונה"?
האם הוא התכוון לתמונה כפי שאנחנו מכירים היום? ממש לא, אבל זה כבר סיפור...

היום, משתמשים בביטוי הזה, כי יודעים שלתמונה יש עוצמה מדהימה בגלל הסיפור שהיא מספרת.
או בגלל השאלות שאפשר לשאול באמצעותה 
או בגלל התשובות הלא מודעות שמקבלים מצילום ועוד ועוד...

ניתן לעשות (ועושים) מניפולציות עם בחירת הצילום, עם בחירת זויות הצילום, הצבעים והקומפוזיציה.
אנשי מקצוע שונים, ולא רק, יודעים שבאמצעות צילום אחד יכולים להשפיע עלינו, על הרגשות שלנו ועל הדעות שלנו. 

תרגיל להתנסות: איזה סיפור התמונה הזו מספרת?

האם מילים מקבעות?
עם זאת, ברגע שנצרף מילים לצילומים/תמונות, המילים תמשוכנה את תשומת לבנו וקודם נקרא את המילים ורק לאחר מכן נתבונן בתמונה/צילום.

תרגיל להתנסות: איזה סיפור התמונה הזו מספרת?



אז, לדעתך, האם מילים מקבעות?

מילים, מילים, מילים
לסיכום, מילה טובה יוצרת מחשבה עם תדר חיובי המניע ומדרבן אותנו. תשתמשו בה והרבה!

"מילים טובות ופרגון הן מבחינת "זה נותן וזה לא חסר", זו אחת התגובות שקיבלתי לפוסט.

בפעם הבאה, שתתבוננו בצילום ו/או בתמונה, נסו להתעלם מהמילים ותתמקדו בצילום עצמו.
ספרו לעצמכם סיפור, שימו לב לפרטים, לצבעים, לקומפוזיציה, לזויות הצילום, לבחירה של הצלם ועוד. תופתעו לגלות דברים חדשים.
אם תעשו את זה בצוותא, יהיו עוד הפתעות.
ואולי אח"כ בחרו מילה או ביטוי המתאים לצילום/תמונה ותוכלו לספר סיפור חדש לחלוטין...
רוצים לשתף? אשמח לפרסם כאן.

אשמח לקרוא על ההתנסויות שלכם.
תודה על זמכם.
מאחלת לכולנו שבוע טוב עם מילים טובות

מרסיה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך.
מרסיה