21 יולי 2016

מה אם הרופא היה מורה לך לצייר פעמיים ביום? מחקר חדש

מחקר חדש מוכיח את הכוח של האמנות והפעילות היצירתית להפחתת מתח.

למען האמת, גם ללא המחקר הזה, אני מודעת להשפעה המרגיעה שיש לאמנות ולפעילות יצירתית על הלך הרוח שלנו ועל תחושת רוגע בגוף שלנו.

ואיך אני יודעת את זה?
כי התחלתי את דרכי כמורה לאמנויות. 
עד היום, אני זוכרת איך הילדים שמחו להגיע לשיעורים שלי ולעבוד בעץ.
כן, לימדתי לנסר, לשייף, לקדוח, ללטש, לחבר, לצבוע ועוד... 
לכיתה שלי היו מגיעים כל אותם הילדים שלא מצאו את עצמם בשיעורים הרגילים... 
הילדים של היום לא נחשפים לעבודה בעץ, מלבד כשהם אוספים עצים לקראת המדורה בל"ג בעומר. הם לא יודעים את שמות המכשירים ואילו פעולות הם מבצעים...כמה חבל...

אני מתגעגעת לשיעורים האלה. 
אני מתגעגעת לראות את העיניים הבוקרות של הילדים כשהם היו מסיימים את השרפרף או את השולחן שבנו במו ידיהם. אני מתגעגעת לריח של העץ בזמן הניסור...  

עצוב לי שכבר לא מלמדים מלאכות יד בבתי הספר...ולא רק בביתה"ס.
במערכת החינוך המקדשת את ההישגים ו5 יחידות מתימטיקה, שהם חשובים גם, 
יש חשיבות לתזכר לכולנו שלפעילות יצירתית יש השפעה חיובית  מאד על נפש האדם בכל גיל.

לכן המחקר הזה חשוב. אני ממליצה לקרוא את המאמר על המחקר.  
כאן, אני מביאה את תמציתו.

החידוש של המחקר
בנוסף לראיונות ולשאלונים לבירור המצב הנפשי של הנבדקים, החוקרים בדקו גם את רמות הקורטיזול בגופם. הקורטיזול ידוע גם כ"הורמון דחק", והימצאותו בדם מצביעה על מצב נפשי וגופני של מתח.

תוצאות המחקר
התוצאות לא מפתיעות...
החוקרים מצאו כי כ75% מהנבדקים דיווחו על הפחתה בתחושת המתח ובמקביל גם רמת הקורטיזול בגופם ירדה בעקבות הפעילות היצירתית.

 מה אפשר ללמוד מהמחקר הזה?
לפעילות יצירתית יש השפעה מרגיעה ממשית על הלך הרוח ועל הגוף.
פעילות יצירתית היא לא מותרות של אנשים שיש להם המון זמן פנוי, אלא זו פעילות חיונית לשמירה על גוף ונפש בריאים.
אז, לפני שנקבע תור לרופא, אולי ניקח כמה דפים, טושים, עפרונות ומעט זמן לעצמנו ונצייר, נשרבט או נעסוק בפעילות יצירתית אחרת?

הצעה לתרגיל יצירתי:
התרגיל הזה הוא אחד האתגרים שהשתתפתי בו, בקבוצה לפעילות אמנותית, קבוצה סגורה בפייסבוק. 
זהו תרגיל מדליק ומהנה ברמות.
ובעיקר, משחרר...מאד!!! תנסו ותתנסו ב"משחק בצבעים"

בואו נשחק בצבעים.
שם המשחק הוא להתנסות, לקשקש בעיפרון, לצבוע בטושים או בעפרונות צבעוניים או למרוח מהפנדה של הילדים או בצבעי המים.
הדגש הוא בלהתנסות ולשחק בצבעים. לקשקש, למרוח. עם האצבעות, בסיבובים, לנסות למרוח עם מגבון, או לטשטש עם האצבעות.
להתנסות בגירים, במקלות פחם, בכל עט וטוש שיש לכן/ם בבית.
לצייר צורות ולצבוע אותן, לתחום גבולות... לצבוע ולהנות כמו ילדים.

אלה התמונות שלי מהאתגר:


ועכשיו תורכן/ם!

אשמח אם תתנסו ותיהנו.
אשמח אם תרצו לשתף כאן את ההתנסות שלכן/ם.

אני כבר משלבת פעילות יצירתית בסדאותשלי לשחרור מתח בקלות.
בקרוב, אפרסם תאריכים לסדנה לשחרור מתח בקלות ואשמח לארח אתכן/ם.

מאחלת סופשבוע נעים ויצירתי!
תודה ולהלתראות בפוסט הבא
מרסיה