01 אוגוסט 2013

עוד מספר הפעלות ילדים בחופש הגדול... ולא רק!

רעיונות ותרגילים יצירתיים ברוח שיטת הקינסיולוגיה החינוכית ותרגילי מוח. 

הורים יקרים, ברוכים הבאים ל"משחקי מוח בשביל ההנאה".
לכבוד תחילתו של חודש אוגוסט ומחציתו השניה של החופש הגדול, הכנתי לכם מקבץ רעיונות ותרגילים יצירתיים להפעלת הילדים בחופש הגדול ולא רק! ברוח שיטת הקינסיולוגיה החינוכית ותרגילי מוח עם הסברים מדוייקים לביצוע כולל תועלות התרגילים בשיטה.
מספר מילים על השיטה:
פירוש המילה קינסיולוגיה- תורת הגוף בתנועה. זו שיטת עבודה ייחודית והוליסטית, המבוססת על תרגילי תנועה עדינים לביצוע, היוצרים אינטגרציה בין המערכות: הפיזית, המנטלית והרגשית ומאפשרים חידוש זרימת האנרגיה בגוף תוך שחרור ממתחים כדי שנוכל לפעול במיטבינו. זו שיטה בעלת אופי חינוכי כך שניתן לתרגל אותה באופן עצמאי בכל מקום וזמן.
תהנו ואשמח לשמוע את החוויות שלכם.
*הורים – מה לעשות לפני שמתחילים כדי שה"דייט עם ילדכם" יהיה מהנה:
1.      לשים לב ולהיות נוכחים- רצוי לתכנן סדר שבועי ויומי המאפשר להורה להיות פנוי/נוכח (פיזי, מנטלי ורגשי) לקיום הפעילויות עם הילד/ה. תכנון משותף הורה-ילד משפר תקשורת משפחתית, כבוד הדדי ומובטחת הנאה רבה לכל הצדדים.
2.      ארגון הסביבה- לדעת היכן מתקיימת הפעילות ולארגן את הסביבה. (אם בחדר, בסלון, בחצר, בים...)
3.      ציוד נלוה- האם יש צורך בציוד נלווה לפעילות מסויימת?
ברוכים הבאים ל"משחקי מוח בשביל ההנאה"!
  •   נתחיל ונסיים כל פעילות בשתיית מים – לחיים! מים הם חיים, מכניסים תנועה חדשה לגוף, מרווים ומרעננים. (וגם עוזרים לשחרר מתחים)
  • נפריח בלונים ונשים לב לנשימות שלנו. נשימות שטוחות או נשימות עמוקות? דמיינו את עצמכם מפריחים בועות סבון...האם יש הבדל אם אתם מפריחים בלון גדול או קטן או הרבה בלונים? ננשום ונפריח בועות סבון (דמיוניות או אמיתיות). נשים לב לנשימות ולתחושות שלנו תוך כדי... 
ננשום ונכניס אנרגיית חיים... ננשום ונפריח את כל המתחים שבנו... 
 התועלת נשים לב ונהיה מודעים לצורת הנשימות שלנו (למרות שלנשום זו פעולה אוטומטית), נתמלא באוויר הנותן אנרגיה וחיוניות לכל איבר ואיבר.
  •     "הדילוג המשולב"  - תרגיל שהוא למעשה הליכה מוצלבת במקום. יד ימין נוגעת בברך שמאל ויד שמאל
    נוגעת בברך ימין. מבצעים אותו מספר פעמים, באיטיות ולא שוכחים לנשום.
    בעת ביצוע התרגיל, אנו חוצים את קו האמצע שלנו.
התועלת – תרגיל דילוג המשולב ממריץ אותנו לפעולה, כי הוא מפעיל איזורים גדולים בשני צידי המוח בו-זמנית ועושה אינטגרציה ביניהם.
עוד דוגמה לתרגיל עם הצלבות: דילוג בהצלבה כשיד ימין נוגעת בכתף שמאל- מאחור, ויד שמאל נוגעת בכף רגל ימין- מאחור.  ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם...
עוד : אפשר לשנות את קצב ביצוע התרגיל מאיטי למהיר ולהיפך, להוסיף מוסיקה, לספור בכל מני שפות, לדלג במקום ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם ועל ילדיכם... תהנו!

נ.ב.: זהו תרגיל מצויין לביצוע לפני כל פעילות כמו, למידה, ספורט ועוד.
  • מי מכיר/ה את התרגיל "קפיצה בחבל "(דלגית).
אפשר לבד או בחברותא...יהיה נהדר לקפוץ על חבל לצלילי מוסיקה שאתם אוהבים.
התועלתקפיצה בחבל משפרת סיבולת לב-ריאה, שורפת קלוריות ומשפרת את הקואורדינציה. ביצוע התרגיל משפר את העבודה המשותפת בין המוח העליון לבין המוח התחתון ובין פלג הגוף העליון לתחתון. התנועה מעלה-מטה, חיונית ליכולת שלנו לחוש ולהביע רגשות, להיות עם הרגליים על הקרקע ומאורגנים.
נ.ב.: מומלץ לקפוץ בחבל לפני כל פעילות שיש צורך בארגון (חפצים, דפים, שולחן עבודה, ארונות ועוד).
תהנו מהסרטון בנושא.


  • חודש אוגוסט הוא החודש השמיני (8) בשנה הקלנדרית. "8 שוכב" מזכיר לנו את סמל האינסוף. 
בשיטת הקינסיולוגיה החינוכית ותרגילי מוח הוא מכונה "שמיניות עצלות" או "השמונה העצל".  
זוהי מטאפורה לתקשורת הזורמת בין מוח ימין למוח שמאל, שגורמת לשיפור התיפקוד שלנו בחיי היומיום. תקשורת זורמת בין שתי ההמיספרות ובינן לבין הגוף.

תרגיל: הליכה במסלול השמונה  -
  • אפשר להציב שני כסאות ולדמיין את מסלול השמונה "שוכב" על הרצפה (אפשר לצייר בגיר או להניח חבל). מתחילים את ההליכה במסלול. שימו לב להליכה: האם הידיים והרגליים משוחררות? האם ההליכה מתבצעת בהצלבה (רגל ויד נגדית)? איך היציבה בזמן ההליכה? לאן מסתכלים? לא לשכוח לנשום בזמן ההליכה...אפשר לעשות דילוגים או ללכת על קצות האצבעות או בהצלבה.  אפשר ללכת הצידה: ימינה ושמאלה. אפשר ללכת אחורה ולשנות כיוון מידי פעם. ברגל אחת, על העקבים, אפשר לכדרר עם כדור, לעשות מסירות עם כדור, לשמוע מוסיקה ולשיר ועוד כיד הדמיון שלכם... טעיתם? לא נורא! זה מהנה ותמיד אפשר לנסות שוב... תרגילים אלה מפתחים קואורדינציה (אינטליגנציה תנועתית).
תרגיל: ציור שמיניות בשתי ידייים בו זמנית
  • קחו שני עפרונות/עטים/גירים/טושים, אחזו אחד בכל יד והתחילו לצייר "שמונה עצל"  על דף נייר (רצוי גדול/לוח מחיק). אפשר באמבטיה עם קצף גילוח... הציור בשתי ידיים גורם ל2 האונות (ההמיספרה הימנית והשמאלית) לעבוד ביחד.
    התחילו בציור "שמונה עצל"  ביד הדומיננטית... הלוך וחזור על אותו ציור של "שמונה עצל" . עברו לצייר ביד הלא-דומיננטית... עכשיו, נסו לצייר בשתי ידיים בו זמנית ולאותו הכיוון...הפכו כיוון... נסו לצייר כשכל יד מצייר את ה- לכיוון אחר...
    יש לחזור על אותו מסלול/ציור של ה"שמונה העצל" מספר פעמים. החזרתיות גורמת לשיפור הקואורדינציה יד-עין , משפרת את התקשורת גוף-מוח ואת הזרימה בין ההמיספרה הימנית והשמאלית.
    ואם בא לכם לאתגר את עצמכם: נסו לצייר את ה"שמונה העצל" תוך הצלבת ידיים- יד ימין מתחילה בצד שמאל של הדף ויד שמאל משרבבטת בצד ימין של הדף.
  • מנדלות - ציורי מנדלות, צביעת מנדלות, יצירת מנדלות עם חפצים מהטבע או כל חפץ המצויי בבית או כיד הדמיון שלכם... המנדלה היא יצירה במעגלים ומגיעה אלינו מתרבויות המזרח.

*הקלידו "מנדלה לצביעה" בגוגל וקבלו מגוון אתרים עם דוגמאות מנדלות לצביעה. הדפיסו ותהנו!
*אפשר לצייר מנדלה בעיניים עצומות, ועם היד הלא דומיננטית.
*אספו חפצים בבית או מהטבע והכינו "מנדלה" משלכם.
*צבעו מיני-מנדלה יומית: מקור הפעילות metaphora.co.il
החומרים הדרושים: מדבקות לבנות ועגולות; עפרונות צבעוניים/טושים; יומן.
צבעו מדבקה עגולה –"מיני-מנדלה" לפי טעמכם, קלפו אותה והדביקו ביומן ביום המתאים.
*התבוננות וצביעת מנדלות משפרות את יכולת הריכוז והקשב, משפרות תיאום עין-יד, סבלנות ועוד... בתהליך יצירת מנדלה, אנו חווים שלווה ושמחת חיים. תהנו!

  • ועוד תרגיל לסיום... מה דעתכם, להיכנס עם הילדים לממלכת "המטבח" ולהתנסות בריחות חדשים, בלישת בצק, בלטעום ובלהמציא מתכון משלכם? זו חוויה לכל החושים...

הכינו מנדלה ירקות ו/או פירות. צלמו אותה ותאכלו בהנאה ובגאוה...

רוצים להתפנק בגלידה בריאה, מעשה ידיכם להתפעל? הקפיאו יוגורט ופירות לקבלת ארטיקים בריאים. 
בננות קפואות הן בסיס נפלא לשייקים. 
ענבים ופירות יער קפואים הם נשנוש בריא.
מה לגבי הכנת לימונענע? סוחטים מיץ מ-2 לימונים, מערבבים סוכר לפי הטעם, 2 ליטר מים, לערבב, להוסיף גבעולי נענע שטופים ו...לרוויה!
ולא לשכוח את כדורי השוקולד שכל הילדים אוהבים...וגם הוריהם!

אשמח אם תשתפו אותי בחוויות שלכם בעקבות הפוסט הזה "הפעלות ילדים בחופש הגדול... ולא רק!"
תודה על זמנכם והמשך חופשה נעימה ומהנה.
♥מרסיה

2 תגובות:

  1. מאמר מקיף ומלמד. רעיונות מקסימים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על הפרגון.
      אשמח לשמוע ממך אם התנסת בתרגילים...
      שבת שלום
      מרסיה

      מחק

תודה על תגובתך
מרסיה